De Indië Monologen

Wieteke van Dort, Esther Scheldwacht, Onno Sinke en Xavier Boot
toneel
wo 24 april 2019 20:15
Tüöttenzaal
Bestel
€ 24,00

De Indië Monologen is een unieke theateravond met wisselende combinaties van gasten en met Nederlands-Indië als centraal thema.

70 jaar na de onafhankelijkheid van Indonesië staat onze koloniale geschiedenis volop in de belangstelling. Tegenwoordig hebben bijna 2 miljoen Nederlanders een Indische achtergrond. Hoe werkt die geschiedenis door in ons land, en in onze levens? En hoe willen we ons tot die geschiedenis verhouden?

WIETEKE VAN DORT
Wieteke van Dort werd in Soerabaja, Indonesië geboren en kwam op veertienjarige leeftijd met haar familie naar Nederland, waar zij zich vestigden in Den Haag. Na twee jaar Toneelschool Amsterdam en vier jaar de Nieuwe Komedie kwam Wieteke als cabaretière bij Wim Kan.
 
Wieteke is vanaf 1968 op televisie te zien, onder andere in de serie Pinokkio, drie jaar lang in Oebele (naast Willem Nijholt), de Stratemakeropzeeshow, de Seniorenshow, J.J.de Bom/ v/h de Kindervriend en als Tante Lien in de Late Late Lien Show. Daarnaast speelt ze al meer dan dertig jaar in het kinderprogramma Het Klokhuis.
 
?Wieteke heeft in de loop der jaren een enorm aantal onderscheidingen gekregen: van Edisons, Nipkovschijven tot het zilveren Ereteken voor Verdienste, een militaire onderscheiding die Wieteke namens alle veteranen kreeg. Zij is de enige burger die deze onderscheiding heeft gekregen. Ook is ze geridderd in de Orde van Oranje Nassau.
 
ESTHER SCHELDWACHT
Esther Scheldwacht (Den Haag, 1968) studeerde in 1991 af aan de Amsterdamse Toneelschool en was 25 jaar verbonden aan het Ro Theater. Ook is ze een regelmatige gastspeler bij het Nationale Theater. Naast het spelen regisseert, schrijft en begeleidt Esther. De afgelopen jaren was zij te zien in De Sunshine Show (een zelfgeschreven solovoorstelling), Helga Maria Baumgarten en Op een mooie Pinksterdag met Stefan de Walle (dat ze schreef en regisseerde). Afgelopen seizoen was ze te zien in De hereniging van de twee Korea’s in de regie van Eric de Vroedt, en in Gouwe Pinda’s van Bodil de la Parra. Dit seizoen speelt zij in het Amsterdamse Bostheater in De Meeuw van Tsjechov, en met Kees Hulst in de door haarzelf geschreven voorstelling Laatste paar dagen.
 
ONNO SINKE
Onno Sinke (Den Haag, 1978) is historicus. Hij doet onderzoek naar de bersiap binnen het onderzoeksprogramma Dekolonisatie, geweld en oorlog in Indonesië, 1945-1950. Daarnaast werkt hij als beleidsonderzoeker/adviseur bij het Arq Kenniscentrum Oorlog, Vervolging en Geweld. Hij studeerde contemporaine geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. In 2009 promoveerde hij op een proefschrift over de rol van Radio Oranje tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij schreef daarna meerdere boeken over WOII en de nasleep daarvan. Zijn boek Loyaliteit in verdrukking, over de TU Delft tijdens de Duitse bezetting, vormde de inspiratie voor het toneelstuk Getekend. Daarnaast publiceerde hij onder andere in NRC Handelsblad, De Groene Amsterdammer en Impact Magazine over zijn Indische familieverleden en de geschiedenis van Nederlands-Indië.
 
XAVIER BOOT
Xavier Boot (1989) werd op zijn elfde aangenomen bij de Jong Talentklas van het Utrechts Conservatorium. Hij kreeg aan de Academie voor Muzikaal Talent, en later aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag les van de Russische pianiste Mila Baslawskaja, Rian de Waal en Georg Friedrich Schenck. Boot ontving als eerste Nederlandse pianist het masterdiploma Live Electronics aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij treedt op in binnen- en buitenland met artiesten als Philip Glass, Emmy Verhey en Rubin Kodheli en speelde voor Koningin Beatrix. Ook verzorgt hij de muzikale begeleiding van theatervoorstellingen, en componeert muziek voor films en documentaires zoals de documentaire Buitenkampers van Hetty Naaijkens (Kristallen Film). Hij heeft op diverse concoursen prijzen gewonnen, en ontving tijdens het Nationaal Pianoconcours SJMN in 2008 zowel de prijs voor de beste vertolking van modern Nederlands werk, als de prijs voor de beste vertolking van Liszt.