Cookies op Theater Sneek

We gebruiken functionele cookies, zodat onze website naar behoren functioneert, en analytische cookies, zodat we onze website kunnen optimaliseren op basis van je gebruik. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Je kan hier meer over lezen in ons Privacy Statement. Hieronder kan je kiezen welke andere cookies je wil accepteren.

Ik wil gepersonaliseerde advertenties.

Wil je ook advertentiecookies accepteren zodat we je advertenties kunnen laten zien met de voorstellingen en evenementen die bij jouw persoonlijke smaak passen? (Dit heeft geen invloed op het aantal advertenties dat je te zien krijgt.)

De Indië Monologen

Adriaan van Dis, Wieteke van Dort, Bodil de la Parra, Onno Sinke en Xavier Boot
toneel
wo 24 april 2019 20:15
Tüöttenzaal
Bestel
€ 24,00

De Indië Monologen is een unieke theateravond met wisselende combinaties van gasten en met Nederlands-Indië als centraal thema.

70 jaar na de onafhankelijkheid van Indonesië staat onze koloniale geschiedenis volop in de belangstelling. Tegenwoordig hebben bijna 2 miljoen Nederlanders een Indische achtergrond. Hoe werkt die geschiedenis door in ons land, en in onze levens? En hoe willen we ons tot die geschiedenis verhouden?
Elke editie van ‘De Indië Monologen’ brengt een uitgelezen gezelschap van bekende Nederlandse schrijvers, musici en/of acteurs op het podium, maar ook prominenten uit de wereld van de media, journalistiek en politiek zijn vertegenwoordigd; allen met een Indische achtergrond of sterke betrokkenheid bij de geschiedenis van Nederlands-Indië. De vaste muzikale kern bestaat uit zangeres Astrid Seriese en gitarist Erwin van Ligten.
De regie is in handen van Bo Tarenskeen.
 
ADRIAAN VAN DIS
Adriaan van Dis (1946) is net niet in Nederlands-Indië geboren, maar het land van zijn ouders en halfzusters heeft hem als schrijver wel gevoed. Zowel in zijn debuut Nathan Sid (1983) als in de latere romans Indische duinen, Familieziek, Op Oorlogspad in Japan en Ik kom terug speelt hij met de verdraaide herinneringen van repatrianten die een nieuw bestaan in Nederland probeert op te bouwen. Ook scheef hij talloze essays en verhalen over kolonialisme en migratie. In al zijn boeken toont hij een toeschouwer die probeert te duiden wat hij ziet: een buitenstaander tussen mensen die hartstochtelijk hun best doen ergens bij te horen. Van Dis ontving talloze literaire prijzen en in 2016 de Constantijn Huygens-prijs voor zijn gehele oeuvre. 
 
WIETEKE VAN DORT
Wieteke van Dort werd in Soerabaja, Indonesië geboren en kwam op veertienjarige leeftijd met haar familie naar Nederland, waar zij zich vestigden in Den Haag. Na twee jaar Toneelschool Amsterdam en vier jaar de Nieuwe Komedie kwam Wieteke als cabaretière bij Wim Kan. Wieteke is vanaf 1968 op televisie te zien, onder andere in de serie Pinokkio, drie jaar lang in Oebele (naast Willem Nijholt), de Stratemakeropzeeshow, de Seniorenshow, J.J.de Bom/ v/h de Kindervriend en als Tante Lien in de Late Late Lien Show. Daarnaast speelt ze al meer dan dertig jaar in het kinderprogramma Het Klokhuis.
Wieteke heeft in de loop der jaren een enorm aantal onderscheidingen gekregen: van Edisons, Nipkovschijven tot het zilveren Ereteken voor Verdienste, een militaire onderscheiding die Wieteke namens alle veteranen kreeg. Zij is de enige burger die deze onderscheiding heeft gekregen. Ook is ze geridderd in de Orde van Oranje Nassau.
 
BODIL DE LA PARRA
Bodil de la Parra  (1963) is al meer dan 25 jaar werkzaam als actrice en toneelschrijfster. Ze speelde o.a. bij het Amsterdamse Bostheater en Orkater, en schreef stukken voor o.a. Bellevue Lunchtheater en Theater Artemis. Haar debuut Orgeade Overzee werd bekroond met de Mr. H.G. van der Vies-prijs, en het stuk Victor & Ik werd genomineerd voor de Taalunie Toneelschrijfprijs (2000). Met de actrices Margôt Ros en Wimie Wilhelm bracht ze de muziektheaterstukken Onder Vrouwen 1&2 (NNT), en in 2016 schreef ze de muzikale komedie We Want More bij Bos Theaterproducties. Haar Indische roots kwamen voorbij in de stukken Ouwe Pinda’s (2014) i. s.m. Nadja Hüpscher en Gouwe Pinda’s (2017).  In het afgelopen seizoen schreef ze mee aan de Orkater/Bijlmerparktheaterproductie Woiski vs. Woiski (keuze Wijkjury '17/'18) en haar stuk Drie werd door Maas theater in reprise genomen. Het komend seizoen staat ze in het theater met haar solo Het Verbrande Huis (een Surinaamse familiekroniek) en is op TV te zien als Irene in de Vara/BNN serie Klem.

ONNO SINKE
Onno Sinke (Den Haag, 1978) is historicus. Hij doet onderzoek naar de bersiap binnen het onderzoeksprogramma Dekolonisatie, geweld en oorlog in Indonesië, 1945-1950. Daarnaast werkt hij als beleidsonderzoeker/adviseur bij het Arq Kenniscentrum Oorlog, Vervolging en Geweld. Hij studeerde contemporaine geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. In 2009 promoveerde hij op een proefschrift over de rol van Radio Oranje tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij schreef daarna meerdere boeken over WOII en de nasleep daarvan. Zijn boek Loyaliteit in verdrukking, over de TU Delft tijdens de Duitse bezetting, vormde de inspiratie voor het toneelstuk Getekend. Daarnaast publiceerde hij onder andere in NRC Handelsblad, De Groene Amsterdammer en Impact Magazine over zijn Indische familieverleden en de geschiedenis van Nederlands-Indië.
 
XAVIER BOOT
Xavier Boot (1989) werd op zijn elfde aangenomen bij de Jong Talentklas van het Utrechts Conservatorium. Hij kreeg aan de Academie voor Muzikaal Talent, en later aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag les van de Russische pianiste Mila Baslawskaja, Rian de Waal en Georg Friedrich Schenck. Boot ontving als eerste Nederlandse pianist het masterdiploma Live Electronics aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij treedt op in binnen- en buitenland met artiesten als Philip Glass, Emmy Verhey en Rubin Kodheli en speelde voor Koningin Beatrix. Ook verzorgt hij de muzikale begeleiding van theatervoorstellingen, en componeert muziek voor films en documentaires zoals de documentaire Buitenkampers van Hetty Naaijkens (Kristallen Film). Hij heeft op diverse concoursen prijzen gewonnen, en ontving tijdens het Nationaal Pianoconcours SJMN in 2008 zowel de prijs voor de beste vertolking van modern Nederlands werk, als de prijs voor de beste vertolking van Liszt.
 
 
Lees hier de recensie uit de Theaterkrant